نجیبه ها معلمان بزرگ بشریت هستند
اسدالله جعفری اسدالله جعفری

بنام خدا

 

بمناسبت هفته معلم

 

هفته ی جهانی گرامی داشت معلم بر همه ی معلمان وخادمان بشریت مبارک باد!

خدا تنهایی تنها بود. درست چمبر زنان نشسته بود. لحظه ی با خود فکرکرد : چه باید کرد؟ این تنهایی چه قدر سهمگین و وهم ناگ  است! کاری باید کرد.

خدا دیگر درنگ نکرد. دست بکار شد. باردیگر بر «گلیم» قدرت خویش چمبر زد. چارقد نشست، دست راست خودرا  منحنی کرد آرنج خودرا روی زانو قرار داد و پنجه های خلاق خودرا برگونه های بی گونه اش نهاد و چشم های خداوندگاریش را تا بیکرانه ترین افق خلقت پرواز داد و در عالم خداوندگاری خویش غرق غرق غرق شد وشد وشد...

باردیگر خدا خودرا تکانی داد و این بار چمبر دیگر بست و دست راست خودرا از روی زانو برداشت  و دست چپ خودرا درست مثل دست راست خود روی  زانو قرار داد و پنجه هایش را روی گونه ی ربوبیت  گذاشت وبا دست راستش  خاک را بهم زد و بهم زد و بهم زد. گِل که خوب آماده شد، دستان چپ خودرا نیز از گونه برگرفت و آستین قدرت را بالازد و با پنجه های تقدیر، گل را مقدر کرد و مجسمه یی ساخت ورو بروی خود گذاشت و به آن خیره خیره نگاه کرد. اما دلش راضی نشد و باردیگر  مجسمه را بهم زد و باردیگر پنجه های تقدیرش بکار شد و گل را مقدر نمود، مجسمه ی دیگر ساخت و باز بهم زد و هی ساخت و بهم زد و هی ساخت و بهم و این کار را تا چهل بار ادامه داد و در دفعه چهلمین بود که وقتی گل را مقدر نمود و رو  بروی خود نهاد، چنان  شاد و پر از تربناکی شد که از سویدای جان فریاد  زد:

« ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ  سپس آن را آفرینش تازه‌ای دادیم؛ پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است!   سوره مؤمنون آیه14»

آری این چنین بود  که خدا انسان را آفرید و در جهان رهایش نمود و هرانسانی مشغول کاری شد وخورشید بر مدار تقدیر می چرخید و زمان با چوبگزش حیات را تراز می کرد.

روزی  خدا بر« نی» خدایی اش دمید و صدای خدا در جهان تنین انداز شد:

« ای انسان ها بیایید تا من از شما امتحان خلاقیت وخداوندگاری بگیرم»

در یک چشم بر هم زدن، افق تا افق  پر از انسان شد و خدا بر کرسی تدبیر نشست و به مُنشیش گفت:

« به همه اعلام کند که:« ای انسان ها خدا از شما می خواهد که هرکس هنری را که آموخته است در محضر خدا  عرضه دارد تا خدا برای بهترین هنر ها جایزه بدهند»

هرکس هنری که داشت،  بنمایش گذاشت و خدا بتماشاخانه ی جهان قدم نهاد و بتماشانشست و چهل روز  در تماشاخانه ی خلقت و خلاقیت انسان  به تفرج  پرداخت و در سحرگاه چهلمین روز امتحان،  مشاوران خویش را فراخواند تا با مشورت«شوری بیهم» به برترین هنر و  بر ترین انسان،  جایزه جهانی شرف وکرامت عطا کند :

«وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا«»

ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم؛ و آنها را در خشکی و دریا، (بر مرکبهای راهوار) حمل کردیم؛ و از انواع روزیهای پاکیزه به آنان روزی دادیم؛ و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده‌ایم، برتری بخشیدیم.    سوره اسراء آیه70  

مشاوران خدا هریکی هنری را برای جایزه دادن نامزد جایزه نمودند که هیج یک مورد رضایت خدا قرار نگرفت.

ومشاوران با یک زبان گفتند:

« قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِیمُ الْحَكِیمُ« فرشتگان عرض کردند: «منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم داده‌ای، نمی‌دانیم؛ تو دانا و حکیمی   سوره بقره آیه.»

خدا گفت من به قلم برترین هنر و به معلم بعنوان برترین انسان جایزه می دهم:« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ن وَالْقَلَمِ وَمَا یسْطُرُونَ«  ن، سوگند به قلم و آنچه مینویسند،سوره قلم آیه 1 »

آری این چنین بود که خدا به منشی مخصوصش دستورداد که لوح را حاضرکند تا خدا بادستان خودش تقدیر نامه ی معلم را بنویسد وچنین نوشت« « ن وَالْقَلَمِ وَمَا یسْطُرُونَ«، سوگند به قلم و آنچه می نویسند، »

 قسم به نون وقلم وآنچه می نویسد یعنی  قسم به انگشتان معلم که قلم را برپهن دشت کاغذ می رقصاند تا فرهنگ  خلق شود و حیات معقول تفسیر گردد و انسان به مقام خداوندگاری خویش رهنمون گردد.

بله! معلم در همه ی فرهنگ ها و ملل عزیز است و مورد احترام.  چون اولین معلم خدا است:

« الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآن خَلَقَ الْإِنْسَانَ« عَلَّمَهُ الْبَیانَ خداوند رحمان،قرآن را تعلیم فرمود،انسان را آفرید،و به او «بیان» را آموخت.سوره الرحمان آیه 1الی 4 »

 این معلم است که جان انسان را با نور علم روشن می کند تا گل توحید درجانش به گل نشیند.

اکنون که دهه ی گرامی داشت معلم در جهان است، بار دیگر نام معلم در صدر خبر ها قراردارد و هرکسی بنوعی از معلم سخن می گویند و ارباب سیاست نیز برای خودنمایی سراغ معلمین می روند و با ژست سیاست عکس یاد گاری می گیرند ...

اما معلم در افغانستان دیگرگونه ظاهر شده و دایره مصداقش بگونه ی دیگر رقم خورد.

معلم در افغانستان تنها در کلاس درس معلم نیست و معلم تنها کسی نیست که برای فرزندان ملت درس می دهد تا فرزندان ملت مشق شب بنویسد.

در افغانستان فردی معلم است که برای مردم مشق زندگی می کند و از حیات تفسیری امیدمندانه فرا روی خلق می نهد.

آری! چنین است که امروزه در افغانستان آن فردی معلم است  که دردی از این ملت فروکاهد وگل امید در باغ جان شان بشکوفاند و البته که رسالت اصلی معلم،  باغبانی جان است و امروزه هرکسی در باغ جان این مردم گل امید بشکوفاند او معلم است.

بنابر این، بزرگان چون عمه ملت دکتر سیما سمر و خواهر مهر قوم نجیبه وظیفه دوست، دکترطاهر شاران و روح الله نیکپا، نیز معلم هستند که هم گل امید درباغ جان ملت می شکوفانند و تاج افتخار برفرق ملت می نهند و از ملت افغانستان،  چهره ی فرهنگی و انسان دوست بنمایش می گزارند.

آنچه در این میان قابل یاد آوری است کار بزرگ امثال نجیبه وظیفه دوست است چرا که نجیبه ی بزرگ،  با جایزه گرفتن خود بعنوان یک چهره درخشان بشری در کل جهان مورد احترام وحرمت هستند و کاردکتر سیما سمر و نجیبه وظیفه دوست، کار بشردوستانه است و از بشریت رنج فرومی کاهد وسرور وشادی می بخشد.

کار های بشردوستانه دکتر سیما سمر اظهر من الشمس است و جزخفاشان شب پرست  کسی دیگر رانمی یابید که خدمات بشردوستانه عمه ملت سیمای بشریت وثمر انسانیت دکتر سیما ثمر را انکار کنند.

اما خواهر انسانیت وافتخار قوم نجیبه وظیفه دوست، تاآنجاکه من از کار های آن بانوی بزرگ و دختر جوان هزارستان اطلاع دارم و بعضی از کار هایش را دیده ام ( در محرم سال گذشته پدر عزیز وگرامی ایشان فیلم مراسم افتتاحیه انجمن زنان هزاره مقیم استرالیا وسخنرانی بلیغ وروشنگرانه نجیبه را برایم آورده بود)  معلوم می شود که نجیبه  وظیفه دوست می تواند از زنان بزرگ و تاریخ ساز آینده جهان بشریت باشد.

در کار نامه ی درخشانِ بشردوستانه نجیبه، تأسیس انجمن زنان هزاره مقیم استرالیا وارتقاع سطح فرهنگی وهویتی بخشی به زنان مهاجر در استرالیا و کمک به مهاجرین تازه وارد به استرالیا، را می تواند برشمرد و همین کار های صادقانه و بشردوستانه ی نجیبه  وظیفه دوست بود که نیک اندیشان استرالیا،  جایزه حقوق بشر را به ایشان عطا کردند تا سپاس وتشکری باشد از کار های این بانوی بزرگ جهان بشریت. پس نجیبه وظیفه دوست ودیگر نجیبه های هزارستان معلمان بزرگ بشریت هستند.

به امید آنروزی که همه ی دختران هزارستان برشانه ی  خورشید علم ظفر افرازند وروزی سیما سمر ها و نجیبه وظیفه دوست ها  برکرسی دبیر کلی سازمان ملل برنشینند و برای بشریت خدمت نمایند و خداوندگاران فرهنگ جهانی عدالت وآزادی و حیات معقول باشند.


October 7th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي